Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Friday, September 12, 2014

Aku dah tua

Assalamualaikum,

Syawal 1435 tahun ini kami sekeluarga tidak pulang beraya ke kampung dan rumah pakcik makcik kerana keadaan adik yang berkerusi roda patah kaki dan tangan kiri kesan kemalangan yang dialami dua bulan sebelumnya. Kebanyakan rumah kampung bertangga dan ini menyukarkan bagi mereka yang berkerusi roda, lagi pun biasanya seharian diperlukan untuk menyempurnakan kesemua rumah yang ingin diziarahi dan adik perlu ke tandas. Pendek kata memang susahlah. Jadi kami mengambil keputusan untuk duduk sahaja di rumah, menunggu tetamu datang beraya sahaja.

Alhamdulillah setelah melalui beberapa sesi fisioterapi keadaan adik semakin baik walaupun masih berkerusi roda. Alhamdulillah juga salah seorang mak saudara berpeluang mengerjakan haji tahun ini dan mengadakan kenduri doa selamat baru-baru ini sebelum terbang ke Madinah 7 September ini. Dengan keadaan adik yang semakin baik ini, maka mak dengan mudah membuat keputusan untuk pergi ke kenduri tersebut, sekaligus singgah ke kampung dan rumah mak saudara aku yang lain juga. Kebetulan kebanyakan daripada pakcik makcik aku tinggal sekampung.

It only takes a year. A year to make an absolute difference. Syawal 1435 ini melihatkan kebanyakan makcik dan pakcik semakin uzur dan cengkung, tidak seperti tahun sudah. Serta-merta rasa sebak datang. Welcome to grown up world Anim! Walaupun kami tidaklah begitu rapat, tetapi melihat keadaan semasa mereka mengundang rasa sedih dalam diri. Ya ALLAH, sembuhkanlah pakcik dan makcik aku, kembalikan kesihatan badan mereka dan jadikan kami semua hambaMu yang sentiasa bersyukur dan beringat. AMIN…


Melihatkan keadaan mereka yang semakin berusia menyedarkan aku bahawa aku juga semakin tua!

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment