Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Sunday, February 27, 2011

'Ibrah perjalanan ke Pulau Pangkor

Assalamualaikum,

ALHAMDULILLAH, perancangan hampir setahun lalu untuk bercuti dengan housemate termakbul 5 Februari yang lalu. Perancangan asal ialah ke Genting Highland, tapi kerana beberapa alasan, lokasi ditukar (syukur sangat-sangat hahaha). Idea original untuk ke Pulau Pangkor datang daripada Dilah Aziz dalam kelas Pandu Puteri!

Kami pergi 7 orang dengan kos seorang RM150 untuk penginapan (2 hari 1 malam), makanan, aktiviti sepanjang di Pangkor dan tambang pergi balik. Oleh kerana perjalanan pulang dari Lumut-Ipoh kami menaiki bas yang 'sangat selesa dan murah', ditambah lagi boleh pulak bas tersebut tidak turunkan penumpang di Stesen Bas Medan Gopeng, Perak sebaliknya di Shell Ipoh, kami perlu korbankan duit kami untuk menaiki dua teksi (sebab 7 orang) yang setiap satu tambangnya RM12 untuk ke Stesen Bas Medan Gopeng, oleh itu budget kami lari. Jadi untuk makan malam hari tersebut kami perlu menambah lagi seorang RM4.

Despite what happened, kami tetap gembira dan sangat berpuas hati dengan trip ni. Dugaanlah yang mewarna sempurnakan perjalanan ini bila dikenang kembali (walaupun masa kejadian makian berbakul hahaha). Perjalanan pulang dari Lumut-Ipoh dengan bas P**** ***d**** memang menduga iman, ditambah lagi dengan caj harga makanan malam kami sebelum itu yang mencecah RM60 untuk hanya 2 set tomyam seafood, 2 set kailan ikan masin, 2 set telur dadar, 7 pinggan nasi dan 5 cawan air laici dan yang paling menyebabkan kami diserang penyakit jantung ialah satu jug air teh o ais RM10!


 Alas perut sebelum sampai Pulau Pangkor
 Inilah basnya, terbaik aok!

Jeti feri untuk ke Pulau Pangkor
 Satu-satunya penginapan yang ada kolam renang di Teluk Nipah. Terbaik!

 Hajat di hati nak jumpa Nemo yang sebenar...

Aktiviti Island Hoping dan Snorkling- RM15 seorang
Air warna hijau, sangat cantik!
Nampak tak batu tu bentuk ikan paus, dengan mulutnya dan pokok di atas macam air yang terpancut dari atas badannya, SUBHANALLAH. 

Yang ini pula bentuk kepala buaya dengan mulut seperti sedang makan sesuatu. What a landscap!
Yang ini pula bentuk seperti penyu
 Kilang Sate Sotong, Ikan  

Replika Tembok Besar China
Kubu Belanda
Batu Bersurat
Sesuatu untuk diri sendiri :)
Sebelum berhenti, nak puji surau dan bilik air di Jeti Pulau Pangkor. Memang cantik dan bersih, selesa! Malangnya terlupa nak ambil gambar. Kesimpulannya, kami seronok dan berpuas hati, syukurlah...

Much love, 
NJ :)  

No comments:

Post a Comment