Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Sunday, April 10, 2011

Doa yang tidak dimakbulkan...

Assalamualaikum,

1 hingga 3 April yang lepas aku mengikuti perkhemahan Pandu Puteri Siswi II di Kalumpang Resort. Macam biasalah, aku memang lemah habis soal camping-camping ini. Jadi dengan hati yang terpaksa rela, tempuhi jualah sebagai memenuhi jam kredit kokurikulum ini...

Hendak dijadikan cerita di sini, ada 2 aktiviti yang sangatlah mencabar kekuatan fizikal dan mental diri ini yang walaupun berbadan besar tetapi mempunyai hati yang kecil (bak kata arwah abah), iaitu aktiviti Jungle tracking dan River tracking.

Sangat diakui di sini bahawa rakan-rakan Pandu Puteri memang membantu habis ketika aktiviti-aktiviti tersebut dijalankan terutamanya Ekin Hashim dan Mimie Aziz. Yang kelakarnya diorang berdua kurus kecil sahaja orangnya, dan aku akan berada di tengah-tengah antara mereka berdua. Hahahahahahahahahahahaha!

Rasa-rasanya hampir 10 kali juga aku hampir terjatuh dan banyak kali juga aku memang terjatuh ketika aktiviti river tracking. Kami perlu melawan arus sungai dengan kebanyakan batu sungai licin dan jika tidak berwaspada, kita mungkin terpijak kawasan yang dalam. Jangan ditanya berapa puluh kali aku berhasrat hendak patah balik dan berapa kali aku bertanya dengan Pak Dee, yang membawa kami untuk aktiviti tersebut mengenai jauh lagi ke tidak perjalanan hahahahahaha! Yang tak tahan tu, ikut arahan yang sepatutnya, kami perlu ikut sungai juga untuk jalan pulang, tetapi Pak Dee pilih untuk ikut jalan darat. Jauh di sudut hati, aku rasa pertanyaan berulang kali aku adalah salah satu faktornya huhuhuhu.


Beberapa siri hendak terjatuh itu adalah antara saat yang paling mencemaskan. Asyik terfikir di dalam kepala, kalau terjatuh lepas itu kepala terhentak atas batu... Nau'zubillah minta dijauhkan... Mungkin juga ALLAH ingin memberikan hikmahNYA di situ, secara tiba-tiba aku teringat dahulu ada seorang ustaz pernah mengatakan bahawa, doa-doa kita yang selama ini tidak dimakbulkan oleh ALLAH, perginya di sinilah. Di kejadian-kejadian yang kita diselamatkan daripada hampir berlaku kecelakaan kepada kita. Salah satu contohnya ialah apabila pisau jatuh dari atas meja dan hampir menikam kaki kita.

Itulah aku selalu mempersoal kenapa doa ini tidak dimakbulkan, doa itu tidak ditunaikan, sedangkan ALLAH lebih tahu daripada kita. Aku di sini tidak berniat hendak berkhutbah kerana aku juga tidak semulia mana, cuma ingin berkongsi cerita. Moga-moga kita semua beroleh manfaatnya, INSYA ALLAH...

Much love,
NJ :)

2 comments: