Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Sunday, May 29, 2011

(tak tau nak letak tajuk pe)

Assalamualaikum,

Baru-baru ini aku ada menghadiri majlis kenduri kahwin kawan lama semasa menengah rendah dulu. Sejujurnya, aku memang terasa lemah untuk menghadiri apa-apa majlis yang melibatkan pengumpulan kawan-kawan lama secara beramai-ramai melibatkan rakan-rakan sekolah yang tidak berapa hendak rapat sangat. Tetapi aku pergi juga kerana sahabat baik aku yang dua orang itu hendak sangat pergi dan kebetulan hari itu jugalah kami dapat berkumpul bertiga. ALLAH sahaja yang tahu betapa susahnya kami bertiga untuk berkumpul bersama…

Biasanya aku akan mengalami peperangan emosi dengan diri sendiri selepas menghadiri gathering macam ni. Faham-faham sahajalah bila dah berkumpul ramai-ramai macam ni, bermula dengan hai-hai, bersalam-salaman dan kemudian, “Kau macam mana sekarang? Buat apa sekarang?” Dan pada aku, this is the part where you run away!

Betul cakap Ustaz Asri, sebahagian para sarjana ada cakap, bersyukur itu kadang-kala makamnya lebih tinggi daripada bersabar. Sabar memanglah kita boleh bersabar, tapi untuk bersyukur bukan mudah. Sebab itulah aku malas hendak melibatkan diri dengan majlis-majlis macam kat atas tadi. Aku malas sangat hendak berperang dengan emosi sendiri kemudian bersusah payah hendak pujuk diri sendiri supaya menerima qada’ dan qadar diri sendiri dengan penuh rasa syukur…

Sejujurnya, aku bukanlah pelajar yang dipandang di sekolah bermula daripada tadika sehinggalah kini, apatah lagi menjadi pelajar harapan sekolah. Mereka semua memang result with flying colours dari dulu, jadi masa kini mereka juga sangat menarik untuk diceritakan. Cerita-cerita tersebut bukan sahaja daripada segi akademik dan kerjaya, tetapi juga hal peribadi, hak milik dan fizikal masing-masing.

Jadi kawan-kawan, maafkanlah kawanmu yang ‘kerdil’ ini sekiranya keliatan aku untuk muncul di mana-mana majlis kamu semua termasuklah reunion yang dianjurkan. Ketahuilah aku sangat memahami kesusah payahan kamu semua merancang itu semua dan mengharapkan kerjasama aku, tetapi aku juga mengasihani diri sendiri yang perlu ‘dirawat’ lebih kurang 2-3 hari sebelum pulih seperti biasa…

3 perkataan untuk aku - Gembeng, gedik, cengeng!!!

Alahai susahnya nak bersyukur

Pak Yuih : Boleh tuju lagu?

Taukeh : Tak payah!!!

(aku pun tak tau nak share lagu apa untuk aku yang ngek ni)

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment