Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Thursday, November 7, 2013

Justifikasi untuk diri sendiri atau...? timbang tara lah sendiri

Assalamualaikum,

Tidak perlu untuk menyiapkan tesis sarjana untuk menyedari bahawa kita akan cenderung untuk memahami orang lain sekiranya kita sudah mengalaminya sendiri peristiwa tersebut sebelum ini. Dan kebanyakan manusia akan lebih riak untuk berkata-kata sekiranya dia terlalu merasa yakin yang dia mampu melakukan perkara tersebut.

Bukanlah perkara baru apabila semakin dewasa, kita semakin sedar bahawa tidak semua perancangan dan impian yang dipasang ketika kecil dan bersekolah dahulu mampu untuk kita laksanakan. Perjalanan hidup setiap manusia tidak sama. Tidak semua melalui hidup penuh manis, tanpa merasa kehilangan. Penanda aras aku tidaklah tinggi. Pada hemat aku, untuk terus hidup pada umur 24 tahun bersama ibu ayah yang masih sihat, adik-beradik yang sama-sama mengejar mimpi, beras di rumah belum pernah habis tanpa diganti dan mempunyai kawan-kawan yang baik, adalah hidup yang manis.

Aku mempunyai kenalan rapat yang sudah berpisah dengan suaminya pada usia 25 tahun, belum mempunyai cahaya mata. Aku juga mempunyai sahabat yang selalu mengatakan dirinya belum berjaya kerana masih bekerja sebagai kuli walaupun mempunyai diploma. Mungkin orang lain mudah mengatakan bahawa lebih baik bercerai sekarang daripada belum mempunyai cahaya mata atau ketika umur lebih lanjut, dan orang lain pula mengatakan, okay lah tu ada kerja, daripada duduk mengangkang saje mengharap belas mak bapak.

Tahukah mereka, jauh di benak perasaan sahabat-sahabat aku itu, apakah sebenarnya luka yang mereka rasa??? Mungkin akan sembuh, mungkin juga luka tersebut terus membebani mereka sehingga mati. Sebenarnya apa yang hendak aku sampaikan?

Okay, ditakdirkan salah seorang geng rumah sewa ketika diploma dulu melangsungkan perkahwinan. Dan dua sahabat yang aku ceritakan awal tadi tidak muncul. Ya, mereka juga sama-sama baik ketika di Poli dulu. Kedengaran tidak sepatutnya mereka tidak memunculkan diri ketika majlis kahwin geng ini tadi.

Sebenarnya mungkin juga artikel ini adalah justifikasi untuk aku apabila aku tidak muncul di mana-mana majlis kahwin kawan aku untuk masa akan datang!

unwell - matchbox 20

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment