Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Thursday, November 11, 2010

Harapanku...

Assalamualaikum,

Hari ini aku menolong mak mengemas rumah lama kami untuk disewakan bermula bulan depan. Kira kali ini fasa ketiga kami mengemas rumah tersebut. Bayangkan barang dan habuk rumah yang telah diduduki selama 26 tahun! Fuh jenuh jugalah... Kemas punya kemas barang-barang di bilik lama aku, aku terjumpa yang aku kira sebagai puisi. Tidak aku ingat lagi bersumberkan daripada mana kerana sudah terlalu lama rasanya. Kata-katanya aku kira cukup indah, seperti rintihan seorang hamba ALLAH kepada KhaliqNYA. Kepada pemilik asal puisi ini, izinkan aku berkongsi di sini ya :) Puisi ini bertajuk...

Harapanku

Tuhan, janganlah ibadahku merosakkan aku
Begitu juga janganlah kebaikanku
Aku derhaka denganMU
Ya ALLAH, Jadikanlah kekuranganku menyelamatkan aku
Kelemahanku, aku merendahkan diri denganMU
Dan itulah yang menjadikan Engkau cintakan aku

Ya ALLAH,
Jadikanlah seluruh kebaikanku, untuk keredhaanMU
Bukan hendakkan syurgaMU
Jadikanlah setiap amal kebajikan yang aku buat
Aku sedih dengan kekurangannya
Janganlah kebaikan itu menjadi aku senang dan tenang
Dan hilang takutku denganMU

Aku berlindung dengan Engkau
Ibadahku menghijab di antara Engkau dan aku
Ia jadi bala bagiku, tanpa aku sedari dan tanpa aku tahu
Tuhan, janganlah dengan ibadah dan kebaikan aku
Aku jadi muflis ketika bertemu denganMU

Ya ALLAH, janganlah kepujian dan cercaan
Orang kepadaku, aku jadi berdosa
Tapi jadikanlah keduanya pahala bagiku
Bukan jadi bala kepadaku

Tuhan, Engkau rasakanlah kepadaku
Setiap kali membuat baik aku rasa membuat dosa
Agar aku tidak lagi berbangga dengan kebaikan aku
Bahkan aku lupakan sahaja kebaikan itu
Seolah-olah aku tidak pernah membuat kebaikan
Tuhan,
Selamatkan aku daripada membuat dosa yang memang berdosa
Juga janganlah kebaikanku juga ia menjadi dosa dan derhaka


Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment