Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Friday, November 26, 2010

Merendahkan KEBESARAN ALLAH...

Ku Yakin Berlaku - Aidil feat. Hafiz Hamidun


Assalamualaikum,

Antara sedar atau tidak, kita seringkali merendahkan KEBESARAN ALLAH (atau pun hanya aku seorang sahaja). Hakikat ini baru aku sedar Hari Raya Aidiladha 1431 yang lalu. Semuanya ilham ALLAH melalui drama 'Ku Yakin Berlaku' di Astro Oasis.

Tersentak rasa hati bila watak anak angkat lakonan Natasha Shiela, kepada Khatijah Tan (dalam drama tersebut-semua watak terlupa, hanya nama pelakon sebenar sahaja ingat) berkata kepada beliau yang selama ini dia fikirkan anak lelaki Khatijah Tan yang kebetulan lakonan Pierre Andre adalah jodoh dia. Apatah lagi Khatijah Tan dalam drama tersebut beria-ia menjodohkan mereka berdua. Tetapi akhirnya Pierre Andre berkahwin dengan watak lakonan Airis Yasmin, seorang yang mempunyai sejarah lampau yang kurang enak. Pertemuannya dengan Pierre Andre berjaya merubah beliau ke arah yang lebih baik.

Khatijah Tan tidak dapat menerima hakikat tersebut, tetapi Natasha Shiela mampu. Kata-kata inilah yang menarik perhatian aku. Katanya selama ini dia telah merendahkan kebesaran ALLAH kerana terlalu yakin Pierre Andre jodohnya lantaran Khatijah Tan juga memberi lampu hijau. Ternyata jodoh adalah kerja ALLAH bukan kerja kita.

Aku sedar juga selama ini aku sering memikirkan kematian menjemput mereka yang tua, ternyata abang aku pergi menemuiNYA 2 minggu selepas hari lahir dia yang ke 29.

Terlalu banyak perkara dalam hidup ini aku terlalu yakin membabi buta, sehingga terlupa KEBESARAN KUASA ALLAH mengatasi segalanya.


Much love,
NJ :)

2 comments: