Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Sunday, October 27, 2013

Adakah sememangnya semua perbuatan kita kerana ALLAH?

Assalamualaikum,

Aku terkesan dengan salah satu ceramah yang disampaikan Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani dalam kuliah mingguan beliau di Masjid negeri Selangor pada setiap hari Khamis yang juga boleh diikuti di youtube. Boleh cuba taip 'Kuliah POP'.

Salah satu daripada ratusan kuliah kat Youtube tu ada Ustaz sampaikan satu cerita. Satu situasi.

Ada orang hendak datang ke rumah kita. Kita sudah dimaklumkan akan perkara tersebut. Kita pun bersedia dengan meletakkan kuih dalam balang untuk dihidangkan. Aleh-aleh tetamu tersebut tidak jadi datang. Kita pun mengeluh, hai buat penat je isi kuih awal-awal dalam balang...

Ustaz cuba untuk persoalkan, kita buat perkara tersebut kerana ALLAH atau kerana manusia? Jika kerana manusia, biasanya memang kita akan kecewa, kerana sifatnya manusia memang lemah. Tapi jika kerana ALLAH, tentu kita akan lebih tenang kerana adanya sifat 'redha'. Kita tahu tiada sia-sia perbuatan yang baik, walaupun hanya dengan berniat sahaja untuk melakukan perkara baik tersebut.

ALLAH, berat terasa dalam dada apabila hak kita dinafikan oleh manusia. Mungkin aku perlu bertanya kembali, adakah memang benar itu hak aku?

Redha Anim... redha itu lebih baik... ALLAH, tolong aku!!!

Much love,
NJ :)




No comments:

Post a Comment