Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Wednesday, October 9, 2013

Tanjung malim, aku pergi dulu!

Assalamualaikum,

Dalam kebanyakan masa selepas habis belajar ni, kepala selalu teringat kenangan sepanjang 4 tahun di Tanjung Malim. Bumi bertuah. ALLAH, rindunya rasa hati ini… tempat jatuh lagi kan dikenang, apatah lagi pernah jatuh pun depan pagar pintu timur, inikan lagi tempat menimba ilmu. Daripada bumi asing yang hati sering meronta-ronta nak balik kampong tiap minggu, menjadi tempat yang hampir habis pusing… yelah 4 tahun la katakan…

Lagi-lagi sem last, rezeki aku bawak kereta, lagi panjanglah kaki kan. Hampir semua kedai makan nak cuba. Harapnya tulisan ini akan mengingatkan aku akan bumi Tanjung Malim yang aku yakin semua penuntut di UPSI akan rindu bila habis belajar.
  • ·         Sate saiz besar RM0.60 sebatang yang sedap sebelah Old Town (selalu orang panggil sate Old Town, dia gak yang dapat nama)
  • ·         Teh ais kaw giler sedap kat Cupak (sederet Secret Recipe). Budak rumah, Ekin paling tak keruan dengan teh ais Cupak ni, Aida pulak siap fikir nak order gelas besar punya sebab sebelum makanan sampai, potensi teh ais nak habis dulu memang tinggi.
  • ·         Sup Saudagar yang power (plus bini taukey, Mak Tam, jiran kita orang masa rumah sewa dulu, rindu kat Mak Tam yang sangat baik tu)
  • ·         Tasik Proton tempat jogging sekali dua dan tempat release tension (plus tempat keluar tv, Majalah 3 you alls, kau ader??? Episod 8 2013-carilah, aku tak tipu)
  • ·         Okay ini luar kawasan Tanjung Malim, tapi boleh la… Empangan kat Kuala Kubu Bharu (KKB). Syok tempat ni, aku selalu hilang pergi sinilah. Sem 8 selalu jiwa kacau keh keh keh
  • ·         Hobi baru sem 8, karaoke. Haish sampai ketagih. Ntah apa apa. (tak payah ikut la, tak bagus pun. Eceh, macam ada yang baca pun haha)
  • ·        Nasi kerabu Abang Wan. Peh sedap hingga menjilat jari. Budak rumah, Mimie yang dok kutuk-kutuk nasi biru pelik ni pun sampai ketagih wa cakap lu. Masa sem 1 sebungkus rm3.50, pastu naik rm3.80, eh jadi rm4.00 pulak. Pastu tak hairan la jadi rm4.50. last-last masa ambil jubah hari tu, jadi rm5.00. Alasan? Harga minyak naik 20 sen bang… Nasib la korang adik junior huhu.
  • ·       Nasi lemak kukus makcik pakcik yang suka landing nasi lemak dia kat cup maggi dulu sebelum customer ambil untuk tambah lauk, ayam goreng ke, kerang sambal ke. Sedap gila nasi lemak ni. Masa sem 5, makcik ni jual kat pasar malam kz setiap khamis. So, setiap khamis menu petang adalah nasi lemak ni. Mana tak badan berlemak.
  • ·         Restoran Perahu Pechah. Setakat aku dengan kawan-kawan makan, semua menu sedap. Boleh try, aku recommend.
  • ·         Okay ini lari lagi jauh. Daripada zaman sekolah lagi aku nak pergi Kellie’s Castle ni. Maklumlah kononnya minat sangat Sejarah ni. Alhamdulillah sem 8 sempat juga jejak kaki. Memang puas hati gila. Kat Batu Gajah, Gopeng, Perak. Siapa yang nak pergi stand by payung dengan air sejuk.
  • ·         Kampong Changkat Khir Johari. Rumah sewa berlima. Aku, Aida, Mimie, Ekin dan Jue. Rumah berbukit yang selalu mengalami masalah tekanan air tak sampai pada waktu maghrib (grrrrrr) Rindunya terutama bilik aku yang tanpa roommate tu. Konon nak sorang-sorang, tapi selalu angkat toto tidur bilik Aida+Jue. Jiran yang awesome, Mak Tam+Pak Long bersama-sama anak-anak buah mereka yang selalu ‘bergurau’ dengan kita orang. Ironinya, hari last kat rumah sewa tu baru tahu nama anak buah mereka tu. Kemain sebelum ni bergurau, nama pun tak tahu. Memori video klip lagu Damasutra tetap dalam ingatan. Kan Ekin??? hahahaha

Macam-macam lagi yang best kat Tanjung Malim ni, macam char kue teow kat bengkel kereta, burger hijau… apa yang aku sebut kat atas adalah berdasarkan pengalaman aku sendiri, bukan yang lain tak best. Paling ralat char kue teow kat bengkel itu la. Tak ada rezeki nak merasa sebelum ni.


Tanjung Malim, aku pergi dulu… tempoh berkelana 4 tahun sudah berlalu. Sekarang kembali semula ke Muar. Di mana tempat berakhir nafas, masih lagi rahsia Dia. (sastera sangat kan???) uweks

Damasutra - seribu bayangan (kah kah kah banyak kenangan wei lagu ni masa sem last)

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment