Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Friday, April 11, 2014

I miss my fat father

Assalamualaikum,


Lawatan pertama aku ke Big Bad Wolf adalah pada tahun 2012. Tangkapan pada lawatan tersebut tidaklah begitu banyak kerana ‘ikan-ikan’ yang diidamkan hampir tiada. Kebanyakan tangkapan pada hari tersebut pun sehingga kini belum lagi disentuh (typical me). Tapi ada satu ‘ikan’ yang aku mula baca dari mula beli sehingga kini, masih belum habis-habis lagi. Chicken soup for the soul; Grieving and recovery.

Entah sudah berapa kali percubaan untuk menghabiskan, tetapi masih gagal. Aku pun tidak menyangka yang emosi aku akan begitu terganggu apabila membacanya. Aku hampir murung dan menangis hampir kesemua cerita di dalam buku tersebut. Sebab itu aku sering berhenti daripada terus membacanya. Kemudian setelah beberapa bulan, aku cuba membaca balik, perkara yang sama terjadi. Subjek mengenai kehilangan orang yang kita sayangi selalu menyiat-nyiat hati aku. Apatah lagi kebanyakan cerita adalah mengenai kehilangan orang yang mereka sayangi akibat sakit yang kronik. Kemudian betapa susah payahnya mereka untuk bangkit semula menjalani hidup yang masih berbaki tanpa orang yang disayangi.

Sekarang, aku mencuba untuk menghabiskan membaca buku ini buat kesekian kalinya. Episod sama berulang, aku masih menangis setelah selesai satu cerita. Bezanya emosi aku kini semakin terkawal. Mungkin ini percubaan yang terakhir, kerana aku seperti mampu meneruskan pembacaan tanpa merasa murung. Setakat inilah.

One thing for sure, while reading this book, it makes me misses my fat father even more!

You can delay grief with activities or chemicals, but you cannot deny it forever unless you choose not to heal it. -Rob Loughran page 255-

I have come to believe that grief has many faces. There is no one right way to behave in the face of it. No correct approach. There is no one set of circumstances that warrants it as an appropriate response. It just is. I have come to understand that the whole gamut of human emotion is legit when it comes to coping with loss. Even how we define our loss is personal and valid, different as it may be for each of us. I’m not sure where I stand in this hierarchy of grief. I may not be on the top rung, but I’m not on the bottom either. All I know is that I belong on the ladder. -Carolyn Roy-Bornstein page 204-

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment