Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Sunday, April 6, 2014

Sketsa sahabat 1

Sejak akhir-akhir ini Adriana sering merasa resah gelisah dan gundah gulana. Entahlah apa sebabnya. Jiwa rasa kosong dan fikiran sering berkecamuk. Adriana baru permulaan remaja ketika ini, tetapi bukanlah cinta monyet yang menjadi penyebab, seperti yang sering diperkatakan oleh orang dewasa. Adriana jauh sekali terjebak akan hal demikian.

Perasaan ini tidak datang setiap masa. Biasanya hadir ketika Adriana keseorangan dan tiada kerja untuk dilakukan. Dalam kes terpencil, ketika ramai orang di sekeliling juga Adriana boleh terjerat dengan perasaan tersebut. Pekara ini menimbulkan keadaan yang sangat menekan perasaannya. Adakah ini tanda-tanda Adriana semakin jauh dengan ALLAH?

Ketika perasaan ini datang menjengah, Adriana selalu mencari sahabat baiknya, Puteri. Adriana akan menelefon Puteri, memberitahu perasaan tersebut yang sudah sedia maklum bagi Puteri. Puteri tidak pernah jemu melayan jiwa kacau Adriana. Puteri akan menawarkan kata-kata penenang yang biasanya menenangkan semula hati Adriana. Dengan izin ALLAH, biasanya hati Adriana akan tenang semula. Syukur kepada ALLAH atas kurniaan sahabat seperti Puteri.

Bagi remaja awal milenium seperti Adriana, memiliki telefon bimbit agak mewah. Ketika ini bolehlah dikatakan permulaan kepada zaman remaja sekolah memiliki telefon bimbit sendiri. Kawan-kawan Adriana yang memiliki telefon bimbit ketika ini tidaklah ramai, mereka yang ada pun sering mempunyai masalah untuk memastikan kelangsungan kredit prabayar setiap masa. Oleh itu medium perhubungan antara Adriana dan Puteri ketika di rumah adalah talian tetap. Oleh kerana perasaan berkecamuk tersebut Adriana sering merasainya ketika berseorangan di rumah, maka Adriana akan sering menelefon Puteri menggunakan telefon rumah. Tiada waktu tertentu, pada setiap masa sahaja jiwa kacau ini boleh hadir menghantui Adriana.

Pernah satu ketika Adriana tidak mampu melelapkan mata kerana perkara ini, dan jam sudah pun menunjukkan jam 12.00 tengah malam. Tidak patut bagi Adriana mengacau Puteri dengan menelefonnya pada waktu ini. Puteri mungkin sahaja sudah lena tidur. Entah bagaimana, Adriana menelefon juga. Tetapi hanya beberapa deringan, Adriana mematikan talian telefon kerana menyedari tidak patut baginya berbuat demikian. Adriana tidak menyangka setelah beberapa tapak kakinya untuk kembali ke bilik, telefon rumahnya berbunyi.

Puteri menelefonnya kembali, bertanyakan adakah Adriana berada dalam keadaan okay. Terharu Adriana tidak dapat disembunyikan. Berkali-kali maaf dan terima kasih berselang seli diucapkan oleh Adriana. Puteri seperti biasa memberikan kata-kata untuk menenangkan kembali hati Adriana yang bergolak tersebut.

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment