Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Monday, April 7, 2014

Sketsa Ramadan 1

Adriana sudah tidak mampu meneruskan puasa pada hari tersebut. Hausnya terasa memeritkan tekak. Separuh hari di sekolah kebangsaan tadi sangat menduga hati. Cuasa panas membulatkan lagi tekad Adriana untuk membatalkan puasanya pada hari tersebut. Lebih kurang sejam lagi Adriana perlu ke sekolah agama pula. Mengharungi perjalanan ke sekolah dengan berjalan kaki bukan mudah ketika Ramadan, ditambah lagi dengan terik mentari bagi Adriana. 

Diana, adik Adriana dengan selambanya makan minum sesuka hati. Haih sekarang Diana makan aiskrim Malaysia pula. Ketika bulan puasa ini Diana menjadi sangat pemurah, dengan rela berkongsi aiskrim tersebut dengan Adriana. Selalunya tidak begitu. Bukan kerana Diana mahu menghancurkan ibadat puasa Adriana, tetapi kerana sifat seorang adik kecil yang kasihan melihat kakaknya sangat haus. Sungguh sifat pemurah Diana mematahkan sayap mujahadah Adriana.

Akhirnya aiskrim tadi dipotong kepada dua bahagian dengan pisau. Namun Adriana belum mampu membatalkan puasanya tanpa pengetahuan emak dan abahnya. Ya walaupun tidak mampu mempertahankan ibadat puasa dengan baik, tetapi membelakangkan emak dan abah akan niatnya untuk membatalkan puasa bukan sifat Adriana. Tidak sesekali Adriana akan minum air secara sembunyi sama ada di peti ais atau di paip air, kemudian berpura-pura masih berpuasa. Emak dan abah mesti tahu bilangan sebenarnya hari Adriana berpuasa, itu prinsipnya yang masih utuh.

Aiskrim yang sudah dibahagi dua tersebut dibawa ke hadapan abah. "Abah, Adriana nak batalkan puasa. Penatlah hari ini... Adriana minum ea aiskrim ni???"

Dengan selamba abahnya menjawab, "Baik kau minum sahajalah aiskrim tu, tak payah tanya abah." Abah Adriana membalas selepas melihatkan tindakan Adriana meletakkan muncung aiskrim tersebut terlalu dekat dengan mulutnya. Seperti tiada kuasa lagi untuk menghalang kerana Adriana pasti akan meminumnya walaupun dihalang.

Leburlah puasa Adriana pada hari itu. Sedangkan tinggal lebih kurang 5 jam sahaja lagi sebelum waktu berbuka. Adriana pun ke sekolah agama dengan rasa penuh bertenaga. Tetapi, rasa bertenaga tersebut dikawal baik oleh Adriana supaya tidak kelihatan seperti tidak berpuasa.

Tahun tersebut adalah tahun 1418 hijrah, yang juga tahun keempat Adriana berpuasa. Adriana hanya mampu menyempurnakan 27 hari sahaja. 

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment