Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Wednesday, April 2, 2014

Cerita cinta AA

Assalamualaikum,
Aku ada satu sindrom iaitu baca beberapa buah buku dalam satu masa kerana otak terasa terlalu tepu dengan buku yang dibaca, kemudian untuk meneutralkan semula sel-sel otak, mulakan dengan membaca buku yang lain. Tetapi yang melampaunya bukannya dua buah buku, tetapi 5 buah buku dalam satu masa! (Cecelia Ahern; The book of tomorrow, Napoleon Hill; Think and grow rich, Maszlee Malik; Hamas Pejuang Kota Suci Baitulmuqaddis, Geografi Menengah Rendah dan GPTD; Cerita Cinta Ahmad Ammar).

Okay biarlah aku buat satu pengakuan, sebenarnya perkara ini terjadi kerana otak ini tidak dilatih dari kecil untuk menerima bahan-bahan ilmiah, intelektual dengan baik. Akibatnya, apabila sampai satu tahap, otak aku terasa tidak mampu menghadam ilmu-ilmu yang masuk, dan perlu kepada ilmu yang lebih ringan semula untuk mempersiapkan otak ini menerima ilmu-ilmu yang lebih berat pula. Sangat menyedihkan :'(

Pada umur 27 tahun atau lebih tepat 28 tahun hijrah, aku sepatutnya rasa sedih kerana tidak mampu lagi menyiapkan otak untuk berfikir lebih kritis dan kreatif. Bayangkan untuk menghabiskan baca buku pasal Hamas pun payah, macam mana nak pergi berjihad ke Palestin! Puihhhhh

Mungkin juga kerana itu ALLAH tidak melorongkan aku untuk menyambung pelajaran dalam bidang Sejarah yang memerlukan pembacaan lebih banyak dan teliti. Sejarah perlu untuk mengkaji segala sumber dapatan bagi satu-satu pernyataan. Aku juga sepatutnya lebih rasa malu lagi kerana bidang keusahawanan dan perniagaan yang diambil juga bukanlah dikuasai dengan baik juga. Mungkin bidang makan dan mengkritik makanan adalah bidang aku yang sebenarnya, puihhhhhh!

Cemburu dengan Ammar. Ammar hamba ALLAH yang mampu excel dalam akademik sains dan sastera. Kemudian meneruskan pengajian dalam sains sosial, Sejarah pengkhususan Daulah Turki Uthmaniyyah. Memiliki peribadi muslim yang sejati, tidak penat berdakwah dan tidak takut berjihad. Semoga beliau tenang dan bahagia di alam barzah. AMIN...

Aku pun nak berdakwah dan jihad jugak...

Tika aku menyatakan mahu berehat seketika
kerana penat dek terlalu banyak kerja dakwah
yang perlu dibuat seperti Rohingya, Kemboja,
PKPIM/ ABIM/ WADAH dan lain-lain,
Ammar membalas dengan spontan membuatkan 
aku terkedu...

'Abah, dunia ini untuk berjuang dan untuk penat,
kita rehatlah bila mati nanti di syurga.'

Ya ALLAH, benar sekali katamu anakku. 
Kau telah mendahului abahmu
untuk berehat di syurga!
(Haji Ahmad Azam)



Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment