Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Thursday, April 3, 2014

Jangan berhenti berlari

Assalamualaikum,

Buku ini adalah salah satu buku feveret aku. Besar pengaruhnya pada usaha aku untuk menyiapkan tesis tahun akhir aku. Aku baca buku ini ketika cuti semester 7. Ya, hasilnya tidaklah sehebat mana, sekurang-kurangnya aku menjadi lebih berhati-hati dalam membuat sebarang rujukan. Terkesan dengan usaha penulis buku ini yang bersungguh-sungguh menyiapkan tesis Sarjana dan PhD dan mencapai keputusan peperiksaan dengan cemerlang. Bukannya mudah kerana sudah berkeluarga dan mempunyai tanggungjawab-tanggungjawab yang lain. 

Isi-isi di dalam buku ini sangat mengesankan. Penggunaan bahasa dan olahan ayat pada pendapat aku tidaklah begitu tinggi, tetapi mampu menyentuh semangat juang yang tinggi kepada pembaca!

Dalam banyak-banyak kualiti yang ada pada diri penulis, ada satu kualiti yang aku cemburukan. Kualiti tersebut adalah boleh buat banyak kerja dalam satu masa. Ya ALLAH, bantulah aku juga mampu memanfaatkan masa yang Kau kurniakan ini dengan banyak perkara berfaedah mampu aku sempurnakan. AMIN...

Aku biasanya akan meninggalkan tabiat membaca buku-buku yang tidak berkaitan dengan tugasan hakiki aku pada satu-satu masa. Contohnya ketika belajar dulu, sepanjang semester aku hanya tertumpu kepada buku-buku pelajaran dan tugasan yang perlu disiapkan, begitu juga ketika latihan mengajar dan guru ganti sebelum ini, hanya diulit dengan buku-buku sekolah dan persediaan untuk mengajar. Aku seperti tiada ruang bernafas untuk berehat sekiranya mengambil masa untuk membaca buku-buku yang lain. Masa senggang hanya untuk berehat, rehat dan rehat. Itu sahaja!

Hanya ketika cuti semester dan ketika tidak bekerja seperti sekarang inilah baru aku membongkar kembali rak mencari buku-buku yang masih belum dibaca. Macam mana hendak menjadi mukmin yang hebat sekiranya tidak mampu merancang masa dengan sebaiknya... Dalam kepala ini hanya memikirkan bila masa yang sesuai untuk tidur...

Seorang pelajar pernah bertanya pada saya, "Ustaz, saya tengok dalam profil ustaz, banyak betul kerja dan tugas ustaz. Bagaimana ustaz urusakan semuanya? Khususnya nak pastikan kualiti semua kerja terjamin."

Semua tugasan itu boleh diurus jika kita mempunyai perancangan yang baik dan motivasi yang tinggi. Apa yang penting, rasakan kerja kita buat itu sedikit dan masih ramai di luar sana yang jauh lebih berat dan panjang senarai kerjanya, dan boleh pula cemerlang. Dengan melihat seseorang yang lebih berjaya, kita akan terhindar daripada sebarang perasaan ujub dan tertipu oleh syaitan.

Hal ini juga dituntut oleh Islam, sebagaimana Nabi melaksanakan pelbagai tanggungjawab dalam satu masa. Anda juga mesti berkemampuan untuk itu. Anda tentu boleh!
(Jangan berhenti berlari, muka surat 21-22)

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment