Syurga itu matlamat!

Syurga itu matlamat!

Sunday, March 2, 2014

Perihal guru ganti

Assalamualaikum,

ALHAMDULILLAH rezeki datang dalam bentuk pekerjaan sebagai guru ganti KGSK di sekolah tempat menjalani latihan mengajar sebelum ini. Guru pembimbing masa tu, Cikgu Maria mencadangkan nama aku kepada GPK 1, Cikgu Rosli untuk menggantikan Puan Kong yang cuti bersalin. Salah satu sebab kukuh aku menerima tawaran ni sebab jadual Puan Kong melibatkan subjek Sejarah :) my everlasting passion. Okay yang tu adalah pro, kontra nye adalah aku kena juga mengajar subjek PJK. Sangat mencabar untuk aku yang obesiti dan tidak bersukan sejak zaman sekolah!

Tapi, jangan cepat mengalah walaupun putus asa berkali-kali sebenarnya huhu. Dunia ini adalah bilik darjah kita sehinggalah mati. Aku belajar untuk lebih peka dan lebih banyak mendengar. Kadang-kala pembelajaran datang ketika kita berbual dengan cikgu PJ yang lain. Take note dalam kepala cepat-cepat! Seperkara lagi, aku bersyukur UPSI mewajibkan subjek Olahraga dulu, walaupun tak delah ingat sangat pun, but it will do! Tapi memang tak dapat nak nafikan rasa malu yang amat bila mengajar pelajar mengenai makanan seimbang, berat badan ideal…

The thing is, this substitute teacher will end this coming weekend. Ya, memang tak sabar dan sangat gembira, tapi satu sudut lain, terasa juga hiba di dalam hati. Pekerjaan sebagai cikgu adalah pekerjaan sunnah. Rasulullah seorang cikgu. Mengajar umat ilmu tauhid, mengenal ALLAH dan bagaimana untuk menzahirkan diri menjadi mukmin yang sejati. Banyak perkara aku belajar melalui pengalaman mengajar ini. Antaranya aku baru sedar akan rahmat ALLAH di sebalik ucapan salam pelajar kepada kita sebagai cikgu. Mula-mula praktikal dulu rasa excited dapat ucapan salam daripada pelajar, terasa benor jadi cikgunyer hahaha. Lama-lama rasa biasa. Tapi hari tu ada borak dengan member kat FB, katanya dia rindu nak diucap salam berkali-kali daripada pelajar (kami belum posting lagi) kerana ucapan salam adalah doa. Tambahnya lagi, mungkin sebab tu terasa kosong ketika ini. Tersentuh hati, baru sedar betapa besarnya rahmat ALLAH dengan kurniaan pelajar-pelajar ini.

Menjadi cikgu memang cita-cita aku dari sekolah lagi. Bila sudah merasa pengalaman mengajar ketika praktikal, jatuh cinta lagi dengan kerjaya ini. Dan sekarang setelah melalui pengalaman guru ganti KGSK, aku semakin jatuh cinta. Tak dapat nafikan tekanan kerja seorang cikgu, tapi kepuasan yang dirasai berbaloi-baloi. Puas tengok pelajar suka masuk dalam kelas kita. Itu satu permulaan yang baik, bila kita gembira nak belajar, insyALLAH ilmu mudah masuk dalam kepala. Tapi aku kena sedar, mungkin ada yang tidak suka akan kita sebagai cikgunya, tidak mengapa. Sentiasa ikhlaskan diri. Mengajar kerana ALLAH. Aku perlu lebih berusaha untuk ikhlas. Ikhlas, ikhlas, ikhlas!!!

Cikgu akan rindu korang… pengalaman manis tidak ternilai harganya. Walaupun aku mengajar, aku juga belajar daripada pelajar. Terima kasih ALLAH, ALHAMDULILLAH kerana memudahkan urusan aku di sekolah. Syukur tidak terlalu sukar menyesuaikan diri kerana pernah praktikal di sekolah ini dulu. Kebanyakan guru juga sudah dikenali. Staf-staf bukan guru juga sangat membantu.

Aku mendedahkan kepada pelajar akan minat aku pada bola, Arsenal. Mulanya mereka agak skeptical, tidak mengapa aku faham. Cikgu perempuan, gemuk, hodoh minat bola dan Arsenal??? macam poyo je kan. But then, my knowledge about the world of football seems to fit. Jadi sekarang kami selalu je kongsi-kongsi cerita. Seronok rasanya, kali terakhir berkongsi fakta bola begini masa arwah abang aku ada dan masa diploma ada geng bola sorang, perempuan juga.

Untuk kelas subjek Sejarah, 2 Baiduri, 2 Delima, 2 Mutiara, 2 Nilam dan 2 Berlian, SMK Bukit Pasir, Muar Johor, terima kasih atas kerjasama dengan Cikgu selama ini. Cikgu seronok mengajar kamu, harapnya kamu juga begitu. Semoga kita semua sentiasa dalam rahmat ALLAH dunia dan akhirat. I will miss all of you…

Untuk kelas 2 Baiduri/ RK, terharu sangat pasal pelajar perempuan datang depan lepas kelas yang terakhir untuk bersalam dan peluk! termasuklah pelajar perempuan Cina! Seyes sangat tak sangka. Terkadang aku mengaku macam aku tak dapat bagi perhatian kat semua pelajar, tapi diorang masih bagi penghormatan macam tu :') Ya ALLAH kurniakanlah kejayaan dunia akhirat kepada mereka dan jagalah akhlak mereka sehingga ke akhir hayat. AMIN... Ada 8 pelajar lelaki yang tolong Cikgu pindah barang sebab tukar blok, Rashid (Jimmy Fallon), Aiman (Gooner), Ahmad (Cute&Sweet Boy), Safiy (Safee Sali), Badrul (Tiger Woods), Indera (Indera Putera Mahyuddin), Syafiq (Dalam hati ada taman) dan Aliff (Gareth Bale). Dalam kurungan tu panggilan Cikgu untuk korang (hahaha suka hati je kan). Terima kasih banyak-banyak kerana menolong tanpa merungut dan buat kerja dengan penuh dedikasi. Serius, pengalaman sebelum ini selalu jumpa pelajar yang sering merungut, tapi mereka bukan macam tu pun. Kagum pun ada.

Kelas 2 Delima juga begitu, selepas kelas PdP terakhir, kesemua pelajar perempuan termasuk pelajar Cina beratur nak bersalam. Hurmmm terharu tau :') Lepas ni memang akan rindu korang la! Pelajar perempuan dan lelaki kelas 2 Delima memang terbaik.

Ya ALLAH, mudahkan dan cepatkanlah urusan posting aku dan sahabat-sahabat ISMP yang lain. AMIN… sesungguhnya kami sangat mencintai kerjaya ini dan akan berusaha bersungguh-sungguh dalam menyempurnakan tugasan yang diberikan, insyaALLAH.

Much love,
NJ :)

No comments:

Post a Comment